Recht, links, recht, links yes oversteken maar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cheyenne Vitalis - WaarBenJij.nu Recht, links, recht, links yes oversteken maar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cheyenne Vitalis - WaarBenJij.nu

Recht, links, recht, links yes oversteken maar!

Blijf op de hoogte en volg Cheyenne

08 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

God ik moet er toch aan wennen nog steeds dat alles hier links rijd.. Bij het oversteken blijf ik maar in mijn hoofd zeggen; eerst rechts kijken rechts, recht en dat vergeet ik helemaal links. Maar goed heb nog 6 maanden om daar aan te wennen.
Alweer week 4 in dit tropische mooie land!
Dus het weekend voor dit weekend ben ik naar de jungle gegaan voor twee dagen, daarover later meer. Op 23 september ben ik naar ‘Suriname Got Talent’ geweest, want een vriendin van Anouska is journalist voor De Ware Tijd en had gratis kaarten. Was echt te gek en helemaal om te zien hoe jongeren helemaal in to the show zijn. Ze moesten diverse kunstvormen uitvoeren en echt geweldig hoe ze dat deden.
Maar vorige week was ook een beetje een rare week namelijk de eerste week stage had een collega een hartenaanval gekregen en helaas die zaterdag is hij overleden. Ik heb Mnr. Strijk dan maar drie dagen mogen leren kennen maar zijn glimlach en vriendelijkheid vergeet ik nooit meer. De week hierop(2 weken alweer) was het in het teken was van Mnr. Strijk. Doordat Roos en ik het weekend naar de jungle zouden gaan zijn wij vrijdag toch uit respect naar de Singi Neti gegaan. Een singi neti betekend letterlijk een zangavond en dit wordt gedaan de avond voor een begrafenis. Iedereen komt bij elkaar en gaan dan liederen zingen. Ondanks dat je hoopt nooit in zo’n situatie terecht te moeten komen was het toch een interessante happening wat ik niet zo snel zal vergeten.

De volgende dag moest ik vroeg bij het Vat zijn om samen met een club meiden en twee heren te vertrekken naar de jungle.
Dus half 8 stonden we daar helemaal ready and exciting om de bus in te gaan en te beginnen aan het jungle weekend! Onze gids was Rudy ‘Willy’ Wortel en de chauffeur Meneer Valentino en hun hulpje Dillon (wat echt een schatje van een jongen was,) Het leek wel een schoolbus die helemaal vol bepakt was met tassen en hangmatten. Na anderhalf uur rijden kwamen wij aan bij Berg en Dal waar we zouden gaan abseilen van de kabelbaan door de jungle en over de Suriname rivier. Ik was wel een beetje zenuwachtig omdat de baan super hoog was en je toch in je eentje over zo’n baan moest gaan. De jongens van de baan waren super aardig en gezellig en dat zorgde wel voor dat het minder beangstig was. Eenmaal de eerste keer kreeg ik echt een kick gevoel! En kon niet wachten om het tweede traject te doen. Het was echt super om zo als een vogeltje te vliegen over alles heen vooral over de rivier en wat heb ik genoten, helemaal van het uitzicht!!!
Na deze activiteit hebben we een stevige lunch gegeten en nog even lekker genoten van het uitzicht. Daarna zijn we naar het stuwdam meer gegaan wat een grote meer is, maar vroeger was dit gebied gewoon land maar door de dam is dit dus volgelopen met water. Het aparte is dat je nog allemaal boompjes uit het water ziet en het blijkt dus dat er nog huizen en kerken en whatever allemaal onder water ligt..
Eenmaal bij het eilandje aangekomen gingen we ‘vissen op piranha’s en zwemmen’ nou mij echt niet gezien dat ik ging zwemmen! En stond Kenny (bewoner) ons op te wachten. Het eilandje was echt mooi en het water omheen was super helder! Dus ik heb lekker pootje gebaad en gewoon genoten van de omgeving. Dus wat bleek nou om de hoek van waar iedereen zwom kon je dus piranha’s vangen i swear dat was nog geen 50 meter verderop! Ik snap echt niet dat mensen daar geen zorgen over konden maken en dan vooral onze gids en de bewoner Kenny… Een jongen van de groep dacht wel even een duik te kunnen maken, maar dat werd dus later een bezoek aan het polikliniek. Dus na het eilandje zijn we direct naar de bus gevaren om vervolgens naar het polikliniek te rijden waar onze Gerben werd behandeld en gehecht werd aan zijn hoofdje.. Vervolgens kwamen er nog een aantal regenbuien naar beneden toe aaaah en die geur daarvan is echt heeerlijk… Vervolgens reden we naar Brownsberg wat een super hobbelige weg was echt niet normaal, maar helaas boven aangekomen was het al donker dus we kon-den niks van het uitzicht zien. Toen de hangmattjes gehangen waren hebben we lekker rondom een kampvuur gezeten waar we een heerlijk drankje kregen van verse watermeloen met rum dacht ik.. Natuurlijk kwamen alweer de eerste spookverhalen naar boven. Ik werd natuurlijk weer helemaal bang en we moesten nog een tocht doen door de jungle om die exotische dieren te zien. Eenmaal begonnen aan die toch was ik helemaal ingepakt inclusief met mijn handdoek over mijn hoofd heen omdat ik hoorde dat als er een vleermuis in je haar vliegt dat je helemaal kaal moet scheren. Hahaha dus beter het zekere voor het onzekere. Nou goed de tocht was meer een spooktocht we zaten elkaar alleen maar op te focken. Helemaal toen we een huis tegen kwamen die daar helemaal uit het niets stond. Twee people van de groep twijfelde geen moment en moesten dat huisje in en blijkbaar hebben ze afgesproken om ons bang te maken. Want een meisje gilde rennend naar buiten dat er iemand zat binnen. NOU ZE HAD ME ECHT want ik greep iemand achter me en wou nog net niet gillen. Want gelukkig op tijd zij ze dat het een grapje was. Maar vanaf dat moment wou ik terug en gewoon slapen, want ik was zo bang de rest van die tocht en het enige exotische dier dat we hadden gezien was een tropische regenworm! Haha..

Nou die avond heb ik heerlijk geslapen lang leve de national geographic voor de survival programma’s. Ik was helemaal in laagjes bedekt, dikke sokken aan en over mijn broek, en mijn handdoek als een hoofddoek om mij heen. Want het was echt KOUD die nacht… Maar sanggg ik heb lekker warm geslapen! De volgende dag werd ik 6 uur wakker en besloot meteen mijn hangmatje uit te gaan om zonsopgang te kijken en serieus GOD IS GOOD…. Want het was echt geweldig het uitzicht, de stilte, geluiden op de achtergrond en zelfs de geur van het gebied. Helaas door de mist was de zonsopgang niet zo’n succes. Later kwamen werden twee andere ook wakker en zijn wij verderop gaan kijken naar het uitzicht wat ook letterlijk breath taking moooi was.. Later die dag begonnen we aan de trial naar de waterval nou het begon heel goed en ik dacht dit doe ik wel met mijn wandelstokje.. Nou vanaf dat we echt het bos in gingen begon het feest want we kregen allemaal steekvliegen rond om onze benen en die vliegen prikken echt akelig en continue. Dus we hebben die toch echt binnen twee uur gelopen nou bijna wel gerend in plaats van de drie a vier uurtjes.. Helaas kon onze gids ook niks vertellen omdat als je stil bleef staan ze juist gaan prikken. Het doel van die tocht was om naar een waterval te lopen eenmaal bij die waterval was iedereen wel een beetje teleurgesteld omdat iedereen hoopte op EEN waterval maar het was een kleintje maar wel lekker koelend.. Maar ja eenmaal er naartoe lopen betekend ook weer terug lopen. Shizzle to my Izzle ik was klets nat van het zweet eenmaal weer bij het kamp echt het leek of ik onder een douche had gestaan.. We hebben nog een paar uurtjes gechilled daar en zijn toen terug gegaan naar Paramaribo waar ik heerlijk lang onder de koude douche hebt gestaan.
Na de Jungle was het gewoon weer het oude leventje namelijk; Stage. Ik zit nog niet helemaal op mijn plek op stage en dat komt meer door wat ik nu moet uitvoeren. De mensen zijn echt geweldig hier en de projecten die worden uitgevoerd. Dus het heeft nog even zijn tijd nodig voordat ik mijn draai ga vinden.
Maar Suriname so far beleef ik nog steeds als een droom of ik er wel echt in zit. Ik begin voor mijzelf ook steeds meer te begrijpen om gewoon relaxter te leven en mooi gezegd door Julia. De manier van doen en leven in Suriname gewoon te accepteren en meegaan met de ‘flow’. En ik moet eerlijk zijn dat het ook heerlijk is om zo te leven!

Afgelopen vrijdag had ik mijn eerste gesprek met mijn supervisor Julia en zij begeleid mij buiten stage om. Het was echt een fijn gesprek omdat zij mij echt leerde te nadenken over het bedenken dat wat je doet wat voor impact dat heeft. Door op korte termijn te kijken en denken, maar ook op lange termijn wat ik later in het werkveld wil gaan doen. Dus ik heb genoeg om over na te denken in de tijd dat ik in Suriname ben.
Afgelopen zaterdag en zondag waren echt heerlijke dagen want we waren uitgenodigd door de stagebegeleider van Odile om naar een verjaardagsfeest van haar nichtje te gaan. Dit werd gevierd bij Carolina kreek wat anderhalf uur rijden is van Paramaribo. Aangekomen daar werden we meteen warm verwelkomd door de familie. En mygod wat kunnen ze veel drinken en er was heeelveel eten heeeerlijk!!! Ik moet nog steeds lachen hoe de Surinaamse mannen kunnen zijn want ook al vertelde ik tegen hen dat ik een vriend heb alsnog proberen ze met hen mooie woorden een Surinaams pleziertje te geven haha… Maar goed ondanks dat waren het hele aardig mensen… Ik heb gelachen om sommige ooms die stomdronken waren en de meest rare dingen riepen zoals; John is de naam, pleasure is the game, maar met respect…
‘snachts was er echt een super mooie sterrenhemel dus Roos en ik besloten om buiten op een veldbedje te gaan slapen. Nou slapen was het niet direct aangezien het feestje doorging tot een uur of 3/4 , pas daarna was het echt genieten van de hemel en de geluiden om ons heen. Ik werd om 6 uur ‘s ochtends alweer wakker, maar met een uitzicht! SPEECHLESS…
Het was zo sereen en gewoon het meer, geluiden, mist echt alles eromheen was perfect.. Heb toen echt genoten van het moment. Ondanks dat ik er foto’s van heb zal het nooit zo mooi zijn zoals het in mijn koppie is. Echt dat momenten voel ik mij gezegend met alles wat ik heb mogen doen en ga doen, maar ook waar ik ben! Gewoon duizenden kilometers ver van huis. Ik realiseer dat echt te weinig af en toe, omdat ik maar doe wat ik doe..
Ik ben toen nog gaan zwemmen in het meer waar volgens hun geen ‘piranhas’ zouden zijn. Nou mij echt niet gezien ik ben gewoon bij de kant gebleven, maar wel dat ik heerlijk kon genieten van het water.. Daarna ben ik lekker op een veldbedje in de zon gaan liggen dus mijn kleurtje is eindelijk binnen! :D
Maar het was een heerlijke weekend en ook weer een beetje rijker geworden van de mooie cultuur en mensen van Suriname!

En nu zit ik hier met een beetje verbrande wannetjes achter me computer.. Dus ik zeg een nieuwe week met weer nieuwe en gezegende kansen!

Stay Blessed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Cheyenne

Actief sinds 22 Okt. 2010
Verslag gelezen: 1118
Totaal aantal bezoekers 7791

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 31 Maart 2015

My Little Adventures. 2014-2015.

10 Januari 2011 - 10 Maart 2011

Indonesie

27 Oktober 2010 - 10 Januari 2011

Taiwan

01 December 2010 - 29 December 2010

Thailand

08 December 2010 - 12 December 2010

Laos

Landen bezocht: